The Voice of Holland, Geniaal Concept

The Voice of Holland, wie kent het niet. Op 17 september 2010 werd de eerste aflevering uitgezonden. Sindsdien is The Voice geen enkele seizoen weg te slaan uit de programmering. John de Mol bedacht het concept samen met Roel van Velzen en het concept is wereldwijd verkocht.

The Voice is sinds dag één een fenomeen. Iedere uitzending trekt miljoenen kijkers, maar toch wilt the Voice meer interactie creëren met de doelgroep.

Seizoen 1
Seizoen 1 stond echt nog in de baby-schoenen. Het concept bestond uit de blind auditions. Deelnemers konden mee doen en de coaches konden hun stoelen draaien als ze geïnteresseerd waren. Toch wilde RTL en John de Mol, meer behind the scenes[1] laten zien. Ze vonden dat kijkers moesten weten wat de kandidaten in hun dagelijkse leven deden en wat hun drijfveer was. Dit concept werd verder uitgevoerd en toen was TVOH – Real Life geboren. Dit was een goede zet, want dit werd ook een kijkcijferkanon.

Seizoen 3
Seizoen 3 is het seizoen waar de cross mediale campagne van TVOH is begonnen. Naast de traditionele manier van campagne voeren, hebben ze een app gemaakt. Deze app bestaat uit het opnemen van je eigen stem. Deze app is onderdeel van een interactieve programma, genaamd: TVOH – Singing Sunday. Hier kunnen kijkers van het programma via de smartphone meezingen met het liedje op tv. Eerst hoor je een liedje uit de The Voice en vervolgens krijg je een soort van karaoke versie van het nummer. Dit kan je opnemen via de app van TVOH. De leukste opnames worden bewaard en afgespeeld tijdens de volgende aflevering. Door een app te creëren, hebben ze een goeie zet gedaan.

Tijdens seizoen 4, heeft TVOH nog een app geïntroduceerd. Als kijker kan jij nu ook voorspellen wie er doorgaat naar de volgende ronde en voor welke coach de kandidaat kiest. Na het optreden van de kandidaat, kan je als kijker zien hoeveel procent van de app-gebruiker voor de kandidaat zou draaien. Via de app, kan je als gebruiker, punten verzamelen en vervolgens een grote prijs winnen.

Mijn mening
Naast de traditionele media, zoals website, social media en tv, maakt TVOH ook gebruik van verschillende nieuwe media. Ze spelen actief in op de interesse van de kijker en denken na hoe ze de kijker nog meer kunnen betrekken. Door deze nieuwe media te gebruiken, hebben ze een brede mediamix. Door deze mediamix in te zetten, kunnen zij de mate van hun te behalen doelstellingen beinvloeden. Deze ingezette media, is zeer medium specifiek. Ieder medium doet waar het goed in is. De website va TVOH is er om kijkers te informeren, filmpjes te tonen en andere achtergrond informatie te geven. De apps zijn er om de kijker het echte coach-gevoel te geven en een gevoel te geven hoe het is om als kandidaat mee te doen. Ze betrekken de kijker bij het proces, en dat valt in zeer goede aard. TVOH maakt gebruik van Indexicale tekens[2], dit zijn verwijzende tekens die verwijzen naar een ander kanaal. Via de uitzending verwijzen ze naar de ‘thuis-coach’ app en via de app verwijzen ze naar de TV om te zien hoeveel procent er gedraaid is voor de kandidaat. De content die onder de aandacht gebracht wordt, dient bij elke medium anders te zijn dan de verwijzende medium[3].

Plaats een reactie