The Voice of Communication, eh eh Holland

The Voice of Holland, wie kent het niet. Op 17 september 2010 werd de eerste aflevering uitgezonden. Sindsdien is The Voice niet weg te slaan uit de programmering. John de Mol bedacht het concept samen met Roel van Velzen en het concept is wereldwijd verkocht.

The Voice is sinds dag één een fenomeen. Iedere uitzending trekt miljoenen kijkers, maar toch wil the Voice meer interactie creëren met de doelgroep.

Seizoen 1
Seizoen 1 stond echt nog in de baby-schoenen. Het concept bestond uit de blind auditions. Deelnemers konden mee doen en de coaches draaien hun stoelen om als ze geïnteresseerd waren. Toch wilde RTL en John de Mol, meer behind the scenes[1] laten zien. Ze vonden dat kijkers moesten weten wat de kandidaten in hun dagelijkse leven deden en wat hun drijfveer was. Dit concept werd verder uitgevoerd en toen was TVOH – Real Life geboren. Dit was een goede zet, want TVOH – Real Life werd ook een kijkcijferkanon.

Seizoen 3
Seizoen 3 is het seizoen waar de cross mediale campagne van TVOH is begonnen. Naast de traditionele manier van campagne voeren, hebben ze een app. gemaakt. Deze app. bestaat uit het opnemen van je eigen stem. De app. is onderdeel van een interactieve programma, genaamd: TVOH – Singing Sunday. Hier kunnen kijkers van het programma via de smartphone meezingen met het liedje op tv. Eerst wordt er een liedje uit de The Voice gespeeld en vervolgens wordt er een soort van karaoke versie van het nummer afgespeeld. Dit kan worden opgenomen via de app. van TVOH. De leukste opnames worden bewaard en afgespeeld tijdens de volgende aflevering. Door een app. te creëren, hebben ze een goeie zet gedaan.

Tijdens seizoen 4, heeft TVOH nog een app. geïntroduceerd. Als kijker kan jij nu ook voorspellen wie er doorgaat naar de volgende ronde en voor welke coach de kandidaat kiest. Na het optreden van de kandidaat, kan je als kijker zien hoeveel procent van de app.-gebruiker voor de kandidaat zou draaien. Via de app, kan je als gebruiker, punten verzamelen en vervolgens een prijs winnen.

Ook maken ze gebruik van Instagram. Tijdens de live-shows, kunnen kijkers een foto of video plaatsen met #TVOH. Winston Gerschtanowitz bekijkt deze foto’s of video’s en toont deze dan. Ook kunnen kijkers bellen met Winston. Dit is natuurlijk uniek en veel kijkers melden zich aan om gebeld te worden.

Naast de traditionele media zoals website, social media en tv, maakt TVOH ook gebruik van verschillende nieuwe media. Ze spelen actief in op de interesse van de kijker en denken na hoe ze de kijker nog meer kunnen betrekken. Door deze nieuwe media te gebruiken, hebben zij een brede mediamix. Door deze mediamix in te zetten, kunnen zij de mate van hun te behalen doelstellingen beïnvloeden. Deze ingezette media, zijn zeer medium specifiek. Ieder medium doet waar het goed in is. Via instagram kan je als kijker een filmpje of video plaatsen en dit delen met The Voice. Ook kan er via de app. een gevoel gecreëerd worden alsof de kijker één van de jury-leden zijn. De website van TVOH is er om kijkers te informeren, filmpjes te tonen en andere achtergrond informatie te geven. Ze betrekken de kijker bij het proces, en dat valt in zeer goede aard.

TVOH maakt gebruik van Indexicale tekens[2], dit zijn verwijzende tekens die verwijzen naar een ander kanaal. Via de uitzending verwijzen ze naar de ‘thuis-coach’ app. en via de app. verwijzen ze naar de TV om te zien hoeveel procent er gedraaid is voor de kandidaat. De content die onder de aandacht gebracht wordt, dient bij elke medium anders te zijn dan de verwijzende medium[3].

Mijn mening
Ik vind de campagne van The Voice of Holland geniaal. Zij spelen op alle nieuwe media in en betrekken de kijker bij het proces. The Voice versterkt de band met de kijker zo enorm. Iedere week weet The Voice meer dan 2 miljoen kijkers te genereren. Dit is natuurlijk echt top! Zij zijn iedere week de best bekeken programma van de avond.

The Voice of Holland vind ik erg transparant en zij staan voor de binding met de kijkers. Blanco PR heeft als visie geluk delen met andere en staan voor binding met de klant. Ook staat Blanco PR voor uniekheid en het vertellen van een verhaal. Dit zie je dus ook terug bij The Voice. Ze zijn uniek met hun apps en live bellen tijdens de live-shows. Ook vertellen zij een verhaal op ieder ander medium.

Het doel van deze cross mediale campagne is om te branden, binden en bouwen. Alle media die worden ingezet door The Voice, bieden amusement aan. Ook zijn de gebruikte media earned media. The Voice of Holland bepaalt zelf wat voor content zij plaatsen en hoe dat geïnterpreteerd wordt door de kijker. Door de ingezette media bouwen zij aan hun reputatie, bouwen zij een sterke relatie tussen kijker en product en tot slot bieden zij innovatie aan in hun programma. Ze bedenken iedere keer iets innovatiefs voor tijdens de live-shows. Tijdens seizoen 4 is dat het bellen tijdens de show. Al deze punten zorgen ervoor dat The Voice langer in het geheugen blijft hangen en dat er grote herkenning is.

Daarom vind ik het een succesvolle campagne van The Voice en kijk nu al uit naar de volgende seizoenen in de hoop op nieuwe innovatieve ideeën.

 


[1] http://nl.wikipedia.org/wiki/The_voice_of_Holland

[2] http://nl.wikipedia.org/wiki/Crossmedia, kopje Indexicale tekens/indexicale relatie

[3] http://theoriecrossmedia1304.wordpress.com/2013/09/12/content-in-relatie-tot-crossmediale-conceptvormen/

 [4] Sheets Mediastrategie

Plaats een reactie